måndag 30 januari 2012

familjen annorlunda...

Ikväll sitter jag i soffan iklädd mina pyjamasbyxor i flanell, nedkrupen under mitt varma goa täcke och tittar på 'Familjen Annorlunda' som drar igång en ny säsong klockan åtta ikväll. Då får ingen störa mig!
Jag läser Madeleine Ilmruds blogg och Mirka Norrströms - de har båda varit med i tidigare säsonger av programmet. Mirka och hennes familj ska vara med även den här.
Man kan tycka och tänka vad man vill om dessa familjer som har så många barn. Det gör jag också, jag tycker och tänker. Men har vi någon rätt att kritisera och döma? Nej, det tycker inte jag, vi känner inte dessa familjer...även om vi följer deras vardagar under några veckor under senvintern...Sköter man om sina barn och de har det bra och belastar du inte samhället utan skapar trygga individer - vad har någon annan människa för rätt att döma? (och förresten vet ingen av oss föräldrar vad det blir av våra barn senare i livet, eller hur?...om du så har bara ett barn eller om du har sju eller åtta eller tio, elva...)
Kanske har någon redan gissat varthän jag vill komma...Jag har pratat om det här förut i bloggen, men gör det igen...
Jag (och Janne såklart =) ) har fyra goa ungar tillsammans och vi tillhör tydligen Familjen Annorlunda i vissa personers ögon. (För övrigt tror jag att det är ett uttryck som har kommit till i samband med den här realityserien, Familjen Annorlunda, för innan dess lät det inte såhär.) Jag tror att många trebarns föräldrar har fått höra "var det planerat, var det?" när de talade om att en trea väntades. VAD HAR FOLK MED DET ATT GÖRA!!!??? Jag skriver så för att jag själv fick frågan när jag väntade Tilda och jag vet många andra som har fått samma fråga när de väntade sin trea...en fråga från folk som inte känner oss!!! Jag själv hade aldrig ställt en sådan fråga till någon jag inte känner och knappt till någon som jag känner heller, för den delen. Och vad händer då när man väntar nummer fyra? Huuuu, då är man ju inte klok!! Eller?? Jag vet....jag själv har mötts av tystnad...av blickar...av konstiga frågor...MEN JAG HAR OCKSÅ MÖTS AV GLÄDJE OCH LYCKÖNSKNINGAR <3<3<3<3...dock inte från samma personer ;-) Och...än idag, Oliver har nu passerat ett år så får Janne och jag höra "Ja, familjen Annorlunda..." när vi springer på en del människor. Men vet ni vad? Jag bryr mig inte...men jag blir arg! och hade jag vågat så hade jag ställt dessa människor mot väggen och frågat vad de menar med det...nu är jag tyvärr inte den typen, jag kräker av mig här i stället...Tänk vad de där typerna hade sagt om jag berättade att jag, till exempel väntar tvillingar...att vi ska bli åtta i familjen ;-) Luuuuugn nu...JAG ÄR INTE GRAVID!!! Jag sa TÄNK OM =) Jag är så glad och nöjd med min fyrklöver, det räcker nu med barn för min del.
Är det avundsjuka som får folk att säga så...är det för att folk tycker att vi som skaffar fler barn än två är, rent ut sagt dumma i huvudet? (så tycker jag att det känns när personerna som upprepar och försöker göra sig roliga på vår bekostnad iaf) Så är det nog, de tycker att vi inte är kloka...men det bryr jag mig inte ett dugg om!!! Mina barn får kärlek och mår bra och vet vad som är rätt och vad som är fel! Vad är det som säger att de är bättre bara för att deras familj har mindre antal barn än vad min och många andras har?

KRAM

3 kommentarer:

  1. Visst vore det härligt ändå om var och en själva fick välja hur de vill forma och leva sitt li?
    Om fler kunde koncentrera sig mer på sitt eget än andras.

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  2. Nejmen vad tråkigt att du tar denna dåliga energi av andra, dom borde säga till dig att du är världens bästa mamma, det är inte så många barn som har en mamma som bryr sig så mkt som du gör, du finns alltid där,vad jag kan läsa om i din blogg :),Så jag säger bara....njut av din underbara familj, och skulle det bli barn nr 5 då skulle jag bara säga grattis till detta barn :)))
    Kram från Britt

    SvaraRadera
  3. Det som är lite trist med programmert är att man vet hur teamet triggar & riggar allt,men ljuvvligt med alla bara =)

    SvaraRadera