fredag 24 augusti 2012

...dagen efter...

Tilda vaknade när jag gick upp idag, lite tidigare än hon behövde. Hon pratade om gårdagens händelse. Och hon pratade...och pratade...hon kände sig rädd.
Janne körde tjejerna till skolan och pratade med Tildisens fröken. Hon berättade att många föräldrar redan ringt till skolan, upprörda. Hon hade läst det i tidningen, men tyckte inte riktigt att tidningen gjorde händelsen rättvisa. När hon fick det berättat för sig lät det betydligt värre, sa hon.
Tildas fröken har pratat med klassen. 
Det kunde verkligen gått riktigt illa.
Där det hela inträffade finns en liten backe, över en väg och så ytterligare en liten backe som går uppåt. Den trodde jag att det var och tänkte att om bussen rullat vidare hade den inte kommit långt innan den skulle rullat tillbaka. Idag fick jag dock veta att det var i en annan backe händelsen skedde. En backe som svänger i nästan nittio graders vinkel och därefter fortsätter backen.
Elin känner sig inte rädd i nuläget. Nu gick allt bra. Jag tror att Tilda funderar mer.
Tjejerna fick åka buss hem, helt ok enligt Elin.
När jag gick till bilen efter jobbet idag mötte jag Tilda och en kompis på väg hem till kompisen. Tilda berättade att hon inte var så rädd på bussen...men hon var glad att hon inte behövde åka så långt (och med det menade hon nog att hon slapp åka i 'backen', de hade gått av två hållplatser innan.
...på bilden (som jag tog när Tilda visade mig var bussen började rulla utan förare) ser backen inte så farlig ut men den är ganska lång och nere vid bilen svänger den åt höger...
...tänk om bussen hade fortsatt...den hade fortsatt rakt fram...
...om igen blev jag oerhört rädd för vad som faktiskt kunde hänt...
...händelsen kom ut på nätet igår och idag fick den stor plats i Helsingborgs Dagblads pappersupplaga...
Ja, vi får väl se vad som händer. Skolan kommer att prata med de som håller i den här trafiken...den här linjesträckan som faktiskt även agerar som skolskjuts vid vissa tidpunkter under vardagarna.
Vi hoppas att det blir en skolbuss insatt på den här sträckan...en del av mig tvivlar starkt på att så kommer ske...besparingar gör att fler kommuner än vår låter skolelever åka vanlig busstrafik till skolan, men jag hoppas självfallet på skolbuss!
Nu ska jag inte tjata mer om detta...kanske det blir ett eller två inlägg i framtiden för att berätta hur det hela framskrider eller blir...men inte mer nu.

Kvavt och ingen luft på jobbet, känns det som...eller har man kommit till de åren i livet då man ständigt är varm och svallig :)...nä, jag tror inte det, inte ännu. Det är min arbetsplats som har slut på luft. Varmt rätt upp och ner.
Tur att det fläktar lite om man går ut och ställer sig en stund. Lite blåsigt och lite sol. Även många moln och liiiite regn.
Brist på luft eller ej. Måste säga att jag trivs på min arbetsplats. Bra kollegor på min avdelning och även bra människor i resten av huset :) 

Nu ska jag ut på min bloggpromenad!
Ha en härlig lördagkväll alla.

KRAM

(håller tummar och tår på uppehållsväder imorgon...vi har en liten överraskning till barnen som är trevligast utan regn...) 

1 kommentar:

  1. Jobbigt! De hade änglavakt!
    Det är nog bra att prata om det och få ur sig allt.
    Bamsekram K

    SvaraRadera