tisdag 28 augusti 2012

ingen empati??

Jag vet att jag ju sa att jag inte skulle tjata mer om bussincidenten som var i torsdags men jag bara måste tala om att igår, måndag berättade Tilda att busschauffören gick genom bussen, när skolbarnen satt sig för hemfärd och kontrollerade att alla var bältade + att han kände så att alla var fast.
När de kom till den omtalade backen sa något barn högt att det var obehagligt
Busschauffören tog det lugnt och sansat ner för backen (kan dock inte låta bli att lite lätt undra hur de annars brukar köra i den där backen...)
Bussbolaget och chaufförerna har nog fått en avvikelse som heter duga. Gissar jag. Det ska de ha efter en sådan här incident!!

Jag fortsätter ytterligare några rader inom skolvärlden.
Det finns Olweus och det finns 'likabehandlingsteam' och säkert en hel del andra 'verktyg' som skolor tar till när de ska handha mobbing och kränkningar o.dyl.
Skolan lägger ner oerhört mycket tid på att få barnen att fungera i klassrummet och ute på skolgården
Jag står fast vid att de vuxna hemifrån är så viktiga!!! Det funkar inte utan hemmets medverkan.
(nu sitter jag och blir lite 'halvarg' och kanske inte använder helt korrekta ord, men det får ni ha överseende med....)Barnen ska tala om för sina lärare om det händer ngt i skolan. Lärarna ska då prata med eleven som har gjort ngt. Denne elev får ? antal varningar, sedan ska hemmet kontaktas. Vad händer sedan???
Ska man bli sparkad i ryggen dag fyra på skolterminen? Ska man bli kallad för diverse könsord dag fyra på skolterminen? (barn har ingen aning om hur mycket ord kan såra!! Så mycket mer än en fysisk handling!!)
Varför måste bara en del ungar kläcka ur sig den ena dumheten efter den andra?? Har de ingen empati alls?? Jag förstår inte...
Hade jag fått veta att mina barn hade sparkat någon eller kallat dem för något fult...jag hade blivit så heligt förbannad, rent ut sagt!! på dem och jag hade kontaktat skolan och jag hade jagat min unge med blåslampa varje dag och frågat hur han/hon hade betett sig dag efter dag efter dag....Det är inte acceptabelt!!!
Skrämmande är när något barn blir utsatt för slag eller skällsord att ingen annan runt om vågar stå upp och säga åt slagsbarnet att sluta...sluta slåss  Eller slut säga si eller så. Det gör mig väldigt upprörd. Det är inte många barn som vågar. (och det är inte alla vuxna som vågar det i en situation där vuxna är inblandade.) Det gör mig upprörd och ledsen.
Vi älskar alla våra barn, men vi måste också erkänna när de gör fel....annars blir saker och ting inte bättre...

3 kommentarer:

  1. Vad skönt om chaufförerna har fått sig en liten reprimand!

    Håller helt med dig ang mobbing, föräldrarna måste också vakna, det är inte skolans jobb att fostra våra barn!

    SvaraRadera
  2. Du är en så klok och förståndig förälder som bryr dig om dina barn med hela ditt hjärta. Önskar att man träffade på många fler som var som dig i skolans värld. Då skulle vårt arbete vara så mycket enklare.
    Ha en finfin dag!
    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att busschaufförerna tar det på allvar och tar det lugnt, hoppas barnen kan känna sig tryggare i bussen snart :(

    Det är sorgligt att det ska behöva vara så i skolorna, tyvärr går ju ofta bråkiga barn ihop med oengagerade föräldrar. Det jag ahr svårt att förstå är att föräldrarna inte inser allvaret ofta och att de inte inser att det gäller flera barn, inte bara deras :(
    Det är en svår situation att lösa det där, men det är ju viktigt att den blir löst, de finsn allt för många barn som itne vågar gå till skolan idag pga mobbing :(

    Massa kramar till dig och tack för dina goa värmande kommentarer, de piggar upp ska du veta <3

    Kram!

    SvaraRadera