onsdag 24 oktober 2012

det är aldrig kört!!

 Inte varje dag man får gå på röda mattan :) Men under dessa mässdagar är den utrullad, för oss som arbetar inom vård och omsorg.

Ja, strax efter åtta i morse var jag och tre kollegor på plats vid Stadionmässhallar för att lyssna på seminarium. En heldag. En heldag som verkligen blev en toppendag!

Först skulle alla ta plats i Stora salen. Medan alla droppade in så spelade en del av Teater Teamus musik och sjöng för oss. Teatern är en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. HÄR kan du läsa mer om en pjäs som de ska spela nu.
Killen till vänster underhöll oss 'big time'. Han fick oss att klappa med i deras sång och musiknummer =)
När alla var på plats intog Elisabeth Wallin scenen och jag säger bara "jösses amalia! Hon kan fånga sin publik! Vilken kvinna." Vi skrattade gott, vi tänkte efter, vi....Hon berättade vikten av att hitta energi längs livets vägar...på sin arbetsplats...i hemmet....vi får inte glömma vår egen drivkraft - kärlek, hjälpa andra, tradition m.m. (traditon i det här fallet stod för om man var en person som tycker om det gamla invanda - sådan är jag, jag kan fega i början av något som får mig att känna mig osäker, men senare kan jag ta mig ur det där gamla invanda...man måste nog det ibland - men å andra sidan så är jag nog trots allt en person som tycker om sådant jag känner mig säker och bekväm i...det är aldrig kört!!! HÄR kan ni läsa mer om Elisabeth Wallin.
 För att få drivkraften att fungera behöver vi något som Elisabeth kallade för energikarameller...var hittar vi vår energi. Det är olika för olika människor. Mina energikarameller får jag när jag är ute och promenerar, när jag fotograferar, scrappar, lyssnar på viss musik...jag får även energi från familjen (lite lustigt, för familjen tar ju också energi från en, men man får desto mer :)
 Överallt under dagen fanns det folk med brandgula västar på sig i bygget. Behövde vi hjälp av något slag var det bara att fråga någon av dessa så slussade de oss rätt...
Här är en bild från mässhallen, med utställare från olika vård och omsorgsområden. Hemvården, LSS, olika hjälpmedel, anhörigcentrum m.m. och här gick vi och tittade mellan de olika seminarium som vi valt att lyssna på.
Ståupparen Zinat avslutade dagen i Malmö. Hon är rolig, men hennes skämt väcker till eftertanke. Skämten är ganska mörka...hon skämtar om livet i Iran och hon skämtar om livet här i Sverige. Det ÄR roligt, men som sagt...man 'hejjar' till mitt under hennes framträdande och tänker till.

Kolla vilka superhärliga stövlar Zinat hade på sig idag! Snygga!!

1 kommentar:

  1. Det låter som en riktigt härlig och berikande dag, en energikaramell kanske ;)
    Det är så härligt när man kan få lite nya infallsvinklar eller helt enkelt bara bli påmind om saker man egentligen vet (om du förstår vad jag menar ) :)

    Själv orkra jag nog inte en heldag på gekås i år, nej det får nog bli att jag tar ngn timma ledigt från jobbet och åker dit på eftermiddagen / kvällen, då brukar det dessutom vara mindre folk.
    Kram

    SvaraRadera