fredag 7 december 2012

vackert. smått. gott.

Tror att både barnen och jag önskar att vi kunde få till ett superduperfint pepparkakshus någon gång. Varje år köper vi en färdig byggsats, men ofta blir det 'pannkaka' av det hela. Men. Det här året känns det som vi ska ge lite x-tra. Både Elin och jag vill få till de. Jaja, vi får väl se vad som händer...men tänk om man kunde pynta till sitt pepparkakshus så att det blir fint som det här som fanns i ett av skyltfönsterna i Visby:
 
 
Det är roligt att titta i fönster där butikerna har lagt ner lite arbete bakom sin skyltning. Vi såg många fina i Visby, men där fanns även butiker som bara hade hängt en ljusslinga över sina fönstervaror. Tror inte att dem vann första pris för bästa skyltfönster när alla som flanerade i staden hade lämnat sin röst på sitt favoritfönster...
 
Nederst till vänster syns Packhuskällarens entré - mysig med den lilla snöbeklädda enen och snön på skylten och mysigt med de små fönsterna och julstjärnorna däri. Och jag tycker även om husfasaden, den putsade. Det är fint.
På Packhuskällaren åt vi julbord i lördags. Först en kall förrättsbuffé med mycket klassisk julmat. Varmrätten kunde man välja mellan några olika rätter. Janne och jag valde en fisk- och skaldjursgryta som var väldigt god med mycket skaldjur i. Dessertbordet bestod av kakor och godis och saffranspannkaka. Varenda sommar när vi har varit på Gotland har jag sagt att jag ska smaka deras saffranspannkaka. Det har inte blivit av, av än den ena eller andra anledningen. Men nu när den liksom stod serverad framför mig, då passade jag på att smaka, såklart =) Den var sådär, måste jag nog säga. Till min besvikelse. Men jag tror att den vinner på att serveras varm eller i varje fall ljummen.
 
....vackert ovan molnen....

1 kommentar:

  1. Oh vad mycket mysiga foton ni har tagit, det ser fantastiskt ut.
    Jag hade också velat baka ett pepparkakshus men jag tycker det är lite tristt att göra sådant själv, får se om jag anordnar ngt till nästa år :)
    Tack för dina gulliga kommentarer Linda <3
    Fick ditt mail också, vet inte varför bloggen strular ibland *suck*
    Lösenordet är bloggis på hemliga inlägg :)
    Kram !

    SvaraRadera