tisdag 14 januari 2014

...lite upprörd...

...inte så lite, ibland ganska mycket. Upprörd. Blir jag. När det inte blir någon skillnad. När man har sagt ifrån. Under en väldigt lång tid.
Det gäller mina barn. När de blir utsatte av klass"kompisar" för ständiga påhopp. Ord. Gliringar. Påpekningar. Fysiska grepp. Man säger ifrån och det BLIR INTE BÄTTRE!!! Vad ska man göra??!!
Tårarna från barnet har tagit slut. En trötthet har kommit, trött på det som händer. "Det har varit som vanligt iskolan. X har gjort..." Det känns skönt att tårarna har bytats ut mot handling för det är så att mitt barn inte bara tar emot utan ger tillbaka. Med Janne och mig bakom sig. Man ska aldrig börja. Men slår någon först och oprovocerat, då får man ge tillbaka enligt oss.
Men samtidigt är det för jäkligt, ursäkta ordvalet men jag är upprörd och kommer inte på något bättre att det här som detta inlägget handlar om har hållit igång i 2,5 år nu. Otroligt.
Upprörd blir jag när man inte märker någon skillnad.
Hade det varit ombytta roller, hade det varit mitt barn som hade varit den som trakasserat andra barn, ja jag hade blivit arg - och ledsen, såklart eftersom man som förälder inte vill få sådana besked om sitt barn, men jag hade också varit "på" mitt barn dagligen och prata med h*n om hur dagen i skolan hade varit, om h*n uppfört sig/varit på någon i klassen. Jag kan tänka mig att man som förälder hade kännt sig maktlös och hjälplös...men JAG TYCKER (som förälder till ett utsatt barn) att någon skillnad på 2,5 år skulle väl märkas när föräldrarna får information om vad som pågår i skolan.
Jag som förälder till ett utsatt barn vill inte höra att det andra barnet är smart, lugn och snäll i "den och den situationen", att det är synd om h*n...i mer än två år!! Jag vill inte!!! Varför ska mitt barn, och även andra ha en helt vanlig skoldag där det "hör till" att få ett slag när h*n går förbi, där det "hör till" att bli kallad feg...där det blir vardagsmat... 
Vi tar en dag i taget...
Ursäkta om det här inlägget är svårtytt...klockan är mycket, jag är trött och upprörd men behövde skriva av mig.
GODNATT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar