tisdag 17 juni 2014

...fläder...

För några veckor sedan skrev jag att det skulle bli flädersaft i huset även i år ~ och visade en bild på små små klasar av kommande fläderblom. En kort tid därefter blåste en lättare storm upp och vårt fläderträd rasade över vår bil. Janne blev ju såklart tvungen att såga bort trädet = ingen fläder i trädgården vilket är lite tråkigt, men å andra växer fläder ÖVERALLT!
Så. Igår införskaffades citroner. Citronsyran var slut i butiken jag var i...
...därför fortsatte jakten på citronsyran idag och jag hittade en JÄTTEBURK som räcker även till nästa års flädersaft :)
När nu alla ingredienser var införskaffade  skulle blomklasarna plockas och jag fick med hela min fyrklöver:
Alla fick instruktioner om hur många klasar de skulle plocka (så att jag bara kunde tömma påsarna i grytan när vi kom hem) och HUR de skulle plockas ~ knipsas av precis under blomklasen, inga långa stjälkar! 
Nu ska saften svalna innan den ska stå i kylskåpet några dagar ~ där får jag flytta om hyllplanen så att hinken får plats...
...gott...


1 kommentar: