fredag 20 juni 2014

...midsommar ~ varför?...

~ MIDSOMMARAFTON ~
Önskar er alla en glad sådan!
Tilda frågade mig igårkväll varför vi firar midsommar. Jag svarade att det är för sommaren och ljuset, inte helt rätt jag vet och därför googlade jag fram det här:

Traditionen att fira midsommar är gammal och har länge spelat en stor roll i Sverige. Trots det är det få som vet varför eller hur firandet har förändrats genom åren.

Hedniskt firande
Midsommartiden innebär långa och ljusa dagar på grund av sommarsolståndet, motsatsen till jul och december då dagarna är korta och mörka. Innan kristendomen kom till Skandinavien förknippades midsommartiden med offerfester för att främja fruktsamheten. De ljusa nätterna inbjöd till långvariga fester och flickor plockade sju eller nio olika sorters blommor som lades under kudden för att drömma om sin tillkommande. Älvor dansade i dimman, häxor höll häxsabbat och mötte upp med onda makter. Midsommartiden har alltid ansetts vara speciell och magisk, mycket på grund av nätterna som aldrig tycks vilja ta slut.

Johannes döparen
När kristendomen kom till Norden var det hedniska firandet av midsommar en av de saker som kyrkan ville stoppa. Tron på näcken och älvor skulle ersättas av tron på Gud. De gamla traditionerna kring midsommarfesten ersattes därför med Johannes döparens helgdag, som infaller den 24 juni. Grannländerna firar fortfarande denna dag, men 1953 ändrade Sverige midsommarafton till fredagen som infaller mellan 20-26 juni, något som gladde arbetsgivare runt om i landet då de slapp ge anställda ledigt.

Läs mer: http://lokaltidningen.se/därför-firar-vi-midsommar-/20130620/artikler/706199869/#ixzz357gQBj9A

...och det här:

När tyska köpmän under medeltiden verkade i Sverige tog de naturligtvis med sig traditionen att klä grönt vid festliga tillfällen. Att vi i Sverige snarare knutit traditionen till midsommar torde ha med vårt bistrare klimat att göra. Vid maj månads början var det helt enkelt inte säkert att löv fanns att tillgå.
...en fin bild med mycket "typiskt svenskt"...
Jag har en dröm om att fira midsommar i Dalarna och någon gång så...
Nu ska jag sova några timmar, alla andra sover "redan"...

~ godnatt ~


(bilderna är inte mina, lånade från nätet)

1 kommentar: