söndag 24 augusti 2014

...tips...

Långa perioder under året är jag ganska bra på att göra matlistor på vad vi ska ha till middag här hemma. Jag läser recept och skriver veckolistor vad vi ska äta respektive dag. Inköpslistor skrivs och så någon form av matsedlar så att familjemedlemmarna kan se vad som väntar dem :) De här listorna falerar väl som mest under sommaren, tror jag. Den här sommaren har inte innehållit några matlistor överhuvudtaget. Men nu är jag igång sedan någon vecka tillbaka. Jag tycker det här är ett bra sätt att planera matinköpen. Det blir billigare eftersom spontaninköpen minskar, de där inköpen när man inte vet vad man ska ha till middag och bara rycker något från hyllan och slänger ner i kundvagnen...och man behöver aldrig stå i köket och inte veta vad man ska laga.
Tänkte dela med mig av några av rätterna jag har lagat den senaste veckan.
I torsdags lagade jag en rätt som jag trodde att bara Janne skulle äta av, men faktiskt så åt alla fyra barnen bra av den. En gryta med grovrivna rotfrukter i, persilja, krossade tomater och en gnutta 4 procentig matlagningsgrädde i. Till detta serverades pasta. (själv tog jag skivad zucchini till istället för pasta och det var himlans gott!!)
...grovrivna rotfrukter...
Ifredags stod det kycklingben jerkstyle på matsedeln. Jag marinerade kycklingben i krossad ananas, tabasco och många olika kryddor. Till detta serverades ris och en mangosallad (mango, gurka, vitlök, salt, peppar, limesaft och skal, isbergssallad) Även detta uppskattades av hela familjen om man bortser från mangosalladen, den var nog lite syrlig ~ men då blev det mer till  mig ;) 
...många grönsaker...
Igår blev jag riktigt förvånad. Jag menar RIKTIGT förvånad. Trodde inte att barnen skulle äta av grönsakerna som hörde till salciccian och den kokta potatisen...men jo, de åt och åt. Morötter, sparris, röd lök och vitlök kokta i äpplecider och kycklingfond.
Senare idag blir det spaghetti och köttfärssås. Spaghettin är viktig. Jag brukar bara ta pastan (oftast skruvar) som jag har hemma, men nu har det önskats SPAGHETTI och då får det bli så :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar