söndag 5 april 2015

...g l a d forts...

G L A D   fortsättning på påsken. Vi hade en trevlig påskafton. Douglas var sjuk, stackarn så han och Pontus var inte med, men lilleman och Lilo lekte bra tillsammans (när Oliver skulle sova på kvällen frågade jag om han och kusinen hade haft skoj, det visste jag ju att de hade haft, men ändå ~ "buhuhu, saknade Douglas, buhu" och så rann trötthetstårar längs kinderna ;)
Alla fick måla ägg innan vi gick ut i trädgården allihop. Efter både regn, hagel och halv storm så hade vi tur med vädret sisådär strax innan fyra. Lite småkyligt, men uppehåll och inga hårdare vindar.
...alla pickade ägg med varandra...
När vi kom in var det skattjakt för de minsta med hjälp av de stora. Ledtrådar som ledde till fler ledtrådar runt om i huset.
...en ledtråd gömde sig bakom en fjäder i påskriset...
...Tilda läser en ledtråd, det gäller att lyssna noga...
...skatten hittades ~ i köket stod en kista...
...med guldpengar och påskägg...
Vad jag önskar jag var bättre på att fotografera mat. Lätt att sådan foton blir så tråkiga. Tror att det kan bero på (bl.a.) att när jag väl ska ta sådana bilder så är det väldigt NU!! för sedan ska vi äta. Finns liksom ingen tid till något arrangemang...och likväl fortsätter jag att ta matbilder då och då...som igår, påskafton och allt. Buffé dukades upp:
...melon, kapris, pajer, rostbiff, potatissallad, marinerade champinjoner, oliver, sallad...
...gubbröra, två sorters sill, ägghalvor, laxtårta...
...barnens dessertskål/glas...
...de vuxna fick sin efterrätt serverad i små moccakoppar, en liiiiten efterrätt eftersom kopparna är väldigt små...
...på Jennys matblogg hittade jag receptet till Ahlgrens bilarpannacotta ~ som uppskattades av alla...
Kvällen fortsatte på bästa sätt, det var en lyckad påskafton och jag tror vi somnade glada och nöjda allihop :)
Nu bär det av på söndagsutflykt i härligt solsken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar