onsdag 15 juli 2015

...igår...

Vistelsens hittills varmaste dag, igår körde vi till Pula. Jösses vilken trafik. Bilar överallt och såklart fanns det ingen parkeringsplats inne i centrum. Vi fick ställa oss en bit utanför och promenera in till stan. Det gick bra det också. Varmt var det. 36 grader :)
Amfiteatern var vårt mål. Otroligt stor arena och väldigt vacker. Man kunde även gå ner i de gamla gladiatorgångarna där det finns ett museum.
Lunch åt vi i Pula innan vi körde vidare till Rovinj. Å, vilken stad. Så underbar! Så vacker! Jag njöt varenda steg jag tog där. Jag hade läst om en liten kullerstensbelagd gata, Grisia som går upp till en kyrka, St Eufehemia. Den promenerade vi längs. Uppåt. Smalt och fint. Fönsterluckor på glänt. Tvätt på tork. Blommor i krukor. Färg. Lite avskavt. Fina gatlampor. Det finns mycket där som är en fröjd för ögat :)
Jag höll på att ramla några gånger ~ slitna plasttofflor och väldigt blank kullersten är ingen bra kombo. Gick barfota i stället. Skönt för tårna att släppas lösa :)
...en glass i Rovinj hamn...
Vi körde vidare mot Lovran. Genom Uckatunneln som ligger/går genom ett väldigt vackert område som är populärt resmål för vandrare.
...Uckatunneln ~ 5 km lång...
Vi nådde Lovran klockan åtta i gårkväll. Omdirigerade av gps:en fick vi ta oss ner till staden via en "ko-stig". Jösses vad smal väg och så brant. Inte roligt. Det var ganska tyst i bilen då, kan jag berätta. 
Jaja, vi kom till Lovran fick promenera en bit även här för att komma till centrum. Vackert gångstråk längs vattnet:
Vid hamnen tog vi dricka/glasspaus innan vi gick tillbaka till bilen i sakta mak genom staden.
...hur kommer närmsta båten längst ner till höger ut ur hamnen om den vill komma ut på havet innan de andra när utfarten är uppe i vänstra kanten?? undrar jag...
Idag blir det strandhäng för hela slanten ~ men först frukost :)

1 kommentar: