måndag 13 juli 2015

...godmorgon...

Godmorgon :)
Idag ska vi bara ta det lugnt. Leta upp en strand där vi kan tillbringa dagen med att sola och bada.
Bilfärden från Erlangen (utanför Nürnberg) gick riktigt bra. Vi kom iväg som vi hade planerat. Timmarna passerade och vi bestämde oss för att luncha i Salzburg. (hela Österrike är som ett sagolandskap, så otroligt vackert) Vi körde in i staden...och sedan knasade gpsen. Vi körde runt runt. Vid sådana tillfällen går tiden fort. Runt två timmar (inkludive lunchen dock) passerade i Salzburg. En stad som vi trodde skulle vara så fin, vi blev dock besvikna när vi kom in där. Den såg nästan glömd ut. Ändrades, tack och lov när vi kom in i de äldre delarna av staden. En flod flyter fram genom staden. Vackra, gamla hus. Sådant som jag tycker om :)
Vi for vidare. Genom Slovenien och till sist in i Kroatien där vi efter bara en liten stunds bilkörning körde av motorvägen för att sista timmen köra genom små byar på slingriga vägar innan vi nådde Labin.
Värdparet är en äldre farbror och hans fru som inte pratar engelska. Hade vi kunnat italienska så hade vi kunnat föra en fullt förstålig konversation. Nu kan vi inte det, men lite tyska går också bra. Farbrorn pratar lite engelska så han gick runt med Janne och visade huset. Frun talar tyska. Hon visade mig rummen, köket m.m. Jag fick plocka fram min skoltyska ;) Trädgården är sehr schön med många blommor och otroligt många vinrankor!
När vi hade packat ur bilen körde vi ner till Rabac för att äta kvällsmat. Väldigt sent för att vara vi, klockan nio på kvällen. Men är man på semester så är man.
...Rabac by night...

2 kommentarer:

  1. Man får rucka på tiderna när det är semester :-)
    Minns Salzburg som en fin stad när jag var där för hundra år sen, iaf sen 1975 när jag var där på skolresa i 9:an. Vi bodde i Mondsee en bit utanför. Där träffade jag min första stora kärlek. .haha. Ha en fortsatt fin semester. Carina T.

    SvaraRadera
  2. härlig resa har alltid velat åka till Österrike.

    SvaraRadera