onsdag 5 augusti 2015

...min VIKTonsdag...

Jag vill inte att min blogg ska vara en blogg som bara handlar om min vikt och vad jag äter...tro mig, jag hade kunnat fylla bloggen med sådana inlägg. MEN. Jag har tagit ett beslut...

Jag har aldrig varit en smal figur, inget smalt barn och jag vet inte hur "smal" jag kan bli. Vet bara vad jag som minst har vägt som vuxen och det var en helt ok vikt.

I omgångar har jag varit med i viktväktarna. Första gången för 15 år sedan om jag inte minns helt fel. Då lyckades jag gå ner 11 kilo och jag kände mig så fin. Sedan blev jag gravid (då kände jag mig också fin, fastän jag varit himla stor under alla mina graviditeter har jag alltid känt mig fin, jag har alltid tyckt om min gravida kropp)

Åren har gått och jag har varit gravid några gånger och fått världens finaste ungar ♥ Vikten har pendlat. Upp och ner (har dock aldrig nått ner till vikten som jag nådde för 15 år sedan.) För två år sedan, ganska exakt bestämde jag mig om igen för att ta tag i min vikt. Gick ner sju åtta kilo. Sedan tog det stopp. Pendlade några kilo upp och något ner. Men mest upp. Så i januari  i år var jag med i en sockerutmaning på Facebook. Tog bort allt synligt socker. Mjöl, pasta, bröd och godis. Mådde hur bra som helst och beslöt mig för att prova lchf. Gott och jag mådde bra. Mina leder kändes bättre (har anlag till reumatism och tester har visat svagt på RA i kroppen) och magen kändes inte svullen. Jag fortsatte att äta enligt detta (faktiskt strikt) i några månader, jag mådde ju bra, men och här är det ett stort MEN. Jag gick upp i vikt. Fem kilo i ett rasande tempo. Och tro mig även om jag mådde bra så var inte den här viktuppgången bra för min korta kropp. Jag är 161 cm över marktytan.

I maj tog jag ett beslut. Viktväktare skulle jag bli.  Igen men på riktigt den här gången. Och hörrni. Något måste ha hänt. Jag viktväktar alltså sedan i maj och har inte svävat ut en enda gång!! Väldigt olikt mig, men jag tror att det har klickat rätt nu. Huvudet är med mig den här gången och det känns så bra!! Det finns gånger då jag bara vill ösa i mig choklad, eller bara ta en näve godis och fylla munnen och tugga ihop alla bitarna (Ahlgrens bilar funkar jättebra att göra sådant med ;))...skillnaden nu är att JAG GÖR INTE SÅ! Jag fyller inte hela nävar och bara hivar i mig godis. Jag öser inte i mig choklad. Och jag räknar propoints på allt. Kort sagt: det sitter i huvudet och det har fallit på plats och det känns bra.

Såklart ska man få se ut som man vill. Absolut. Man ska trivas med sig själv och andra ska faktiskt inte bry sig om om jag (eller du) väger några kilo för mycket eller för lite...man ska inte banta för andras skull (jo, möjligen för sina barns skull, att få vara kvar på jorden längre tid tillsammans med dem. För den sakens skull kan man banta...för sin egen skull just för att få mer tid här på jorden) Jag har som sagt alltid varit mer eller mindre överviktig och har periodvis trivts bra med min kropp och andra perioder trivts mindre bra...men som jag skrev tidigare så är inte min nuvarande vikt bra i förhållande till min längd, även om man inte ska stirra sig blind på vågen.

Beslutet jag har tagit är att varje onsdag (då jag bokför min vikt på viktväktarna, där jag är onlinemedlem) skriva ett inlägg om veckan som passerat. Jag är lite feg av mig och kommer inte att avslöja några kilon ännu på ett tag, men jag har gått ner sju kilo sedan maj månad och det är jag väldigt nöjd med. Under veckan i Kroatien stod jag stilla i vikt och det är jag också himla nöjd över. Jag var väldigt noga med att anteckna allt jag åt och drack där nere. För jag åt och drack men jag höll mig till mina angivna propoints och jag planerade vad jag skulle äta och dricka. Och se!! Det gick vägen.
Jag ska göra dessa onsdagsinlägg för att sporra mig själv. Har aldrig gjort så här förut, men hoppas att det ska kunna hjälpa mig en del på vägen.

KRAM PÅ ER

Hejsan!!
Det jag skrivit här ovanför skrev jag för några dagar sedan...nu är det onsdag och detta inlägg ska inom kort publiceras.
Hur har då min vecka varit? Bra. Inget svårt. Jag har varit ute och traskat (jag kommer att hålla mig till promenader samt eventuellt hemmaträning, men där är jag inte ännu - promenader eftersom jag alldeles nyligen blivit av med en smärta i höften som jag drog på mig förra sommaren då jag var ute och sprang väldigt många dagar i veckan...den smärtan vill jag inte ha tillbaka!)
Imorse ställde jag mig på vågen. Den visade +2 hekto. Det är ju aldrig roligt med + men det är så lite och jag vet att jag har följt programmet och jag vet också att ibland gör kroppen som den vill fastän man varit "duktig". Det är bara att fortsätta som man ska :)
På lördag kommer släktingar hit - vi ska fira maken som fyller år nästa vecka. Jag har planerat lördagen och bokfört propoints på allt jag ska äta.

Sådär. Det var mitt första viktinlägg. Nästa kommer om en vecka...där emellan kommer inlägg om både det ena och det andra :)

1 kommentar:

  1. Lycka till! Själv lever jag efter mottot: så länge jag mår bra äter och dricker jag gott....;)
    Fast jag har några kilo som skulle behöva bort....

    SvaraRadera