fredag 25 december 2015

...blandat...

Jag har precis läst ut en av böckerna jag fick i julklapp av Janne:
...inte en skrattahögtbok som Martinas andra böcker, men en lika bra...
Det är en mysig grej med juldagen: att mysa i pyjamas (oftast en julklappsny) hela dagen. Titta på och prova sina julklappar; pussel och spel m.m. Läsa nya böcker.
Jag har jobbat idag. Till tre. Det var så lugnt och skönt på jobbet, med bra kollegor. Lugnt och skönt där men skönast att komma hem och dra på mig pyjamasen jag fick igår. 
Vi åt lite julmat och sedan tittade vi på Snövit...trötta jag somnade lite då och då, men jag såg det mesta av filmen.
Gårdagen ~ var hur mysig som helst. Jag har ju skrivit tidigare att jag verkligen inte känt mig stressad inför den här julen...det knöts ihop på ett bra sätt igår. (som jag också sagt tidigare så är julen för mig inte bara julafton utan julen är hela december med förberedelser och mys där man kanske kan säga att julafton är målet ;) såklart är det julafton och julklapparna som barnen ser fram emot men jag försöker få dem att julen inte bara är det och jag tror faktiskt att t.o.m. minsta mannen förstår det på sitt lilla vis)
På morgonen när barnen vaknade hade tomten varit här och lagt några klappar under granen som barnen fick öppna då.
...morgonmys...
Innan vi körde till kusinerna ställde vi ut ett fat med pepparkakor till Tomten samt ett kort där vi skrivit var vi var så att han skulle veta var barnen fanns...

...och minsann när vi kom hem på kvällen var fatet tomt, bara några smulor kvar...
Tomten kom och alla fick julklappar :)
...Oliver och Tomten...
...Oliver, kusinerna och Tomten...
Gårdagens mest spontana reaktion värmde mitt hjärta. Det är inte alltid stora dyra saker som går hem bäst: Oliver öppnade en av sina klappar ~ en stor hink med pärlplattepärlor och utropar: "ja!! pärlor kolla här!" Han tog tag i hinken och for upp och sprang fram till Janne, mormor och farmor och visade den. Det var en av sakerna han hade önskat sig.
...Tilda och Elin...
...julklapp till familjen från mig, ett "vanligt"  (icke dataspel)...
Jag är en del av data och mobilvärlden vi lever. Det kan jag inte förneka. Men jag har dragit ner rejält och markant på användandet och det är riktigt skönt. Sedan flera år tillbaka så köper jag alltid vanliga bordsspel som hela familjen kan spela. Det är roligt ~ inga skärmar där inte. Också några pussel :)
Nä, hörni nu ska jag ta tag i nästa julklappsbok.

1 kommentar:

  1. Trevlig familjejul, härligt att se!
    Brädspel/sällskapsspel är ju såååå bra, både roliga, sociala och lärorika! :)

    SvaraRadera