söndag 27 november 2016

...julmarknad...

Några stenkast härifrån (jag bor lite på landet så "några stenkast" får ni definiera utifrån det, men om jag säger så här istället: fem minuters bilfärd mellan åkrarna från mig så har ni avståndet på ett ungefär) ~ jösses vilken utläggning det blev, men sån är jag! Lite omständig... Jaja. Några stenkast härifrån finns en gård ~ Wideröra ~ som varje år har höst- och julmarknad där lokala (väldigt duktiga) konstnärer ställer ut och säljer sina alster. På julmarknaden finns även många lokala närproducenter på plats och säljer gottigheter.
Ingen stor marknad men en småmysig sådan.
Idag har det varit och ÄR det kallt och blåsigt, vi var inte länge på marknaden men hann köpa en del. Dinkelknäckebröd, oj så gott! Rödbetsknäckebröd (fanns inte att smaka men jag blev nyfiken och köpte en förpackning) Glögg ~ himla god och väldigt fin flaska med tjusig etikett. Janne köpte ost och marmelad. Hos konstnärerna hittade jag söta handmålade kylskåpsmagneter som jag köpte. Träffade en kvinna, som brukar stå på Wideröra när det beger sig, som jag har jobbat med för ett antal år sedan. Hon målar på porslin och hon målar såååå fint! Har länge tänkt köpa något av henne, hennes alster kostar inte så mycket heller och det plussar ju lite extra i kanten. Idag köpte jag två porslinskedar med tomtehuvud målade längst upp på skaftet. Fina att ha i russin/mandelskålen i juletid. Eller i skålen med senap. (och när jag kom hem lyckades jag tappa ena skeden i golvet så den gick mitt itu!! :( ska limma den med superlim men ska också kontakta Birgit och höra om hon har en ny jag kan köpa. 
...en av "utställningslängorna"...
...adventstid...
...Tilda och jag...
...på väg hem ~ vacker himmel, som att köra i en tavla...
...glöggen som införskaffades som är maskat av kockarna på Sofiero slott...
Hoppas ni har haft en härlig första advent allihop!!
 

1 kommentar:

  1. Blir lite avundsjuk, sådana där små julmarknader är ju bäst! :)

    SvaraRadera