lördag 10 december 2016

...ett minne från barndomen...

Det är absolut inget särskilt med den. Den är inte vacker men den är ett minne från tiden då jag var barn. Jag pratar om den lilla gröna (ganska ful grön färg, men den är ju en del av minnet och just därför ska den förbli fulgrön) kistan som står på ovanvåningen. Precis ovanför trappan så att den är det första man ser.
...ganska fulgrön ~ kanske jag ändå kommer att måla om den någon gång i framtiden...vit isåfall...
När jag var liten stod kistani min farmor och farfars hall i deras lägenhet i Lund. När vi skulle köra därifrån fick vi alltid hemmalagade saker från farmors skafferi (bl.a. gelé ~ som ingen av oss var särskilt förtjust i ;) Hon skulle ju lägga alla saker som hon, farmor skickade med oss i något...då gick hon till den här lila kistan och tog fram en plastkasse. Kistan var full av plastkassar, många från en matvarubutik i Perstorp där farmor och farfar handlade under somrarna när de bodde i sin sommarstuga. 
Jag skulle ta fram lite pynt från kistan. Faktiskt ett helt år sedan jag tittade i den sist. Jag hade glömt den gamla tidningen Husmodern som låg där.  Ett julnummer från 1962 som jag fick med mig den där gången då även kistan blev min ~ den där gången då farmors barnbarn skulle dela hennes saker i lägenheten broderligt och systerligt mellan sig eftersom farmor gått bort några månader tidigare.
Några uppslag från tidningen, från förrsom väcker minnen även idag ~ jag fanns inte -62 ;)...
...vet att det inte är förunnat alla ~ och det är så hemskt, för julen borde verkligen vara en tid som väcker minnen som ger oss glädje, året om...
...vackra Carl Larsson hem ~ Sunnborn som jag har haft glädjen att besöka...
...en fröjd att se alla rummen igen, alla vackert målade en gång i tiden av Carl Larsson...
...JAAAA. Det ska visst DOFTA jul!...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar